Larense bijnamen

In het Laren van nog niet zo heel lang geleden, hadden velen een bijnaam. Als men toen een gebrek had, bijvoorbeeld stotterde, een hazenlip had of een mank been, dan was een bijnaam snel gevonden. Maar ook een bepaalde gewoonte, was al gauw goed voor een bijnaam. Zo zal Betje Slurp wel gedronken hebben met bijgeluiden.

Dit artikel is afkomstig uit Kwartaalbericht 103 [2008-1]. Leden van de Historische Kring Laren ontvangen het kleurrijke glossy magazine 4 keer per jaar. U kunt hier lid worden. Losse nummers zijn à € 4 per stuk in de Lindenhoeve te koop, zolang de voorraad strekt.

Het Historisch Centrum probeert die vroegere Larense bijnamen te achterhalen, maar niet alleen de bijnamen, maar ook wie er schuil ging achter die bijnaam en waarom die gegeven werd. We doen een oproep aan de “oude” Laarders om ons daarbij te helpen.

We hebben reeds een groot aantal bijnamen uit de boeken over Laren verzameld, maar van velen weten we niet wie met die naam door het Larense leven ging en waarom die naam. Wie kan ons iets meer vertellen over de onderstaande bijnamen.

1. Marie Kriebel
  2. Kee van Harkie
  3. Klaassie Snotlap
  4. Jansje de Krijter
  5. Heintje Klapekster
  6. Lammetje Snuifdoos
  7. Flip de Jood
  8. Bloedworsie
  9. Tyme Poep
  10. Klaas Buik
  11. Krelis de Knikker
  12. Gerrit de Matter
  13. Drillesoepie
  14. Ballemie
  15. Hein Krent
  16. Geite uier
  17. Gortebuik.

Wie daar meer over weet, graag mailen naar verhoef@veteranen.nl of bellen met 5313194.

Andere bijnamen zijn uiteraard ook welkom.

Wordt vervolgd.