Laren Literair

Op zaterdag 7 mei trad de nieuwe Stichting Laren Literair voor het eerst naar buiten met twee opmerkelijke initiatieven: de aanbieding van drie nieuwe poëzietegels en een nieuwe fietsroute, geschreven door de Larense Margriet de Koning Gans.

Dit artikel is afkomstig uit Kwartaalbericht 116 [2011-2]. Leden van de Historische Kring Laren ontvangen het kleurrijke glossy magazine 4 keer per jaar. U kunt hier lid worden. Losse nummers zijn à € 4 per stuk in de Lindenhoeve te koop, zolang de voorraad strekt.

Na de schilders die de schoonheid van Laren en Blaricum eind negentiende eeuw ontdekten, volgden generaties van schrijvers, dichters en musici maar als schrijversdorp is Laren vergeten. Dat wordt in het boekje ’Literair fietsen’’ rechtgezet en in kaart gebracht met een fietsroute langs de huizen van de belangrijkste en bekendste literaire figuren die in de twee buurdorpen hebben gewoond. Door de ogen van mensen als Adriaan Roland Holst, Carrie van Bruggen, Annie Romein-Verschoor, Frida Vogels, Berthe Meijer en Adriaan van Dis is “Literair fietsen” ook een kleine geschiedenis van de dorpen zelf geworden. Laren Literair is op initiatief van de toenmalige Larense dorpsdichter Gerard Beentjes (nu stadsdichter van Eemnes), en wethouder van Cultuur Leo Janssen, in november 2009 opgericht om literaire activiteiten in Laren te organiseren. In de eerste plaats wil de Stichting de historische basis daarvoor leggen en vervolgens via allerlei kleine en grotere initiatieven de schrijf- en dichtkunst onder de aandacht brengen. Voor meer informatie: www.larenliterair.nl.