In Memoriam – Jaap Grob

Maandag 8 augustus jl. kregen we van de familie bericht van het overlijden van Jaap Grob op 89-jarige leeftijd. Op vrijdag 12 augustus nam Laren afscheid van deze vriendelijke, bescheiden en vooral goedlachse man die zóveel voor Laren heeft gedaan.

Jaap was jarenlang lid van de Historische Kring Laren en hij las ons kwartaalbericht nog steeds even gretig. In het verleden werkte hij mee aan diverse activiteiten van de Kring, zoals de opnamen van het Larens dialect en natuurlijk de tentoonstellingen bij de verschillende jubilea van zijn kluppie MCC. Jaap was maar liefst 77 jaar lid van MCC (Mondorgel Club Crescendo) en 30 jaar lang de Tamboer-maitre. In die rol heeft hij MCC naar vele hoogtepunten begeleid, waaronder de wereldconcoursen in Kerkrade en de vele buitenlandse reizen. MCC musiceerde decennia lang op internationaal topniveau en dat kwam niet in de laatste plaats door de wijze waarop Jaap fanatiek leiding gaf aan het korps.

Eind 2020 voerde ik enkele gesprekken met Jaap, en zijn dochters, om zijn verhaal op te tekenen. Dit resulteerde in een artikel In gesprek met jaap Grob in kwartaalbericht 155 – over zijn opgroeien in Laren, over zijn gezin, over zijn MCC, vriendschappen en liefhebberijen. Ter nagedachtenis aan Jaap publiceren we onder aan dit dit bericht het volledige artikel uit het kwartaalbericht.

Jaap komt nog een aantal keer aan het woord in de reeks artikelen over de geschiedenis van MCC, die u kunt vinden in de kwartaalberichten 156, 157, 158 en het nieuw te verschijnen nummer 161. Deze zullen op een later moment op onze website worden gepubliceerd.

Eric Snelders

Dit artikel is afkomstig uit Kwartaalbericht 155 [2021-1]. Leden van de Historische Kring Laren ontvangen dit kleurrijke glossy magazine 4 keer per jaar. U kunt hier lid worden. Losse nummers zijn à € 4 per stuk in de Lindenhoeve te koop, zolang de voorraad strekt.