In 2025 viering eeuwfeest Sint Jansbasiliek

In het vorige Kwartaalbericht besteedden we al aandacht aan het feit dat in mei 1924 de eerste steen werd gelegd voor de bouw van de kerk die later Sint Jans­basiliek zou gaan heten. De officiële ingebruikname van de kerk was op woensdag 28 oktober 1925.

Dit artikel is afkomstig uit Kwartaalbericht 169 [2024-3]. Leden van de Historische Kring Laren ontvangen het kleurrijke glossy magazine 4 keer per jaar. U kunt hier lid worden. Losse nummers zijn à € 9,50 per stuk in de Lindenhoeve en bij Bruna en de Larense boekhandel te koop, zolang de voorraad strekt.

Een stuurgroep, onder voorzitterschap van burgemeester Nanning Mol bereidt zich, in samenspraak met pastoor Nico van der Peet, voor op de viering van het eeuwfeest. Daar is een aantal werkgroepen voor het leven geroepen.

Zo gaat een werkgroep een herinneringsboek vorm geven, een andere groep zal jongeren bij dit feest betrekken en weer een andere groep zal aandacht besteden aan verschillende vormen van muziek.

Ook de twee belangrijkste dagen van de viering, de Sint Jansprocessie op 22 juni 2025 en de officiële datum van het 100-jarig bestaan op 28 oktober 2025, zullen met extra ondersteuning worden voorbereid.

Om alle plannen te kunnen realiseren is geld nodig. Fondsen zullen worden geworven onder andere door gelegenheid te bieden vriend te worden van de Stichting Vrienden van de Sint Jansbasiliek.

De viering van het eeuwfeest wordt tevens als een mooie gelegenheid gezien om een al langer levende wens vorm te geven; namelijk om de fraaie kerk meer open in de Larense gemeenschap te plaatsen. Gedacht wordt aan een grotere toegankelijkheid, rondleidingen en een wand van glas, waardoor binnen en buiten met elkaar verbonden worden.