Herdenking Monument voor de Joodse Kinderen digitaal; gesprek Dorpsradio Laren

8 april 2021 – Op dinsdag 20 april om 15.00 uur is er een digitale herdenking bij het Monument voor de Joodse Kinderen in Laren. Vanwege de coronamaatregelen is een fysieke bijeenkomst ook in 2021 niet mogelijk, maar de herdenking is wel bij te wonen via een livestream op de website www.monumentbergstichting.nl, onder HERDENKING 2021.

Op zondag 11 april is in de zendtijd van de Historische Kring Laren (HKL) op Dorpsradio Laren (www.dorpsradio.nl of de app) van 16.00 tot 17.00 uur een gesprek over de komende herdenking en over het boek ‘De slag om de Berg-Stichting’ te beluisteren. Wim Keizer, eindredacteur van het HKL-Kwartaalbericht, praat met Ineke Hilhorst, de initiatiefnemer voor de totstandkoming van het Monument in 2017, en met Teun Koetsier, samen met Ineke en toenmalig burgemeester Elbert Roest medeauteur van het boek. Ineke is ook secretaris van de Stichting Monument voor de Joodse Kinderen (www.monumentbergstichting.nl).

Het is de derde keer dat dat de HKL op de dorpsradio is. Om de veertien dagen verzorgt de HKL op de zondagmiddagen van even weken een uitzending tussen 16.00 en 17.00 uur. De vorige uitzendingen waren zondagen 14 en 28 maart. Ze zijn terug te luisteren op Spotify, Dorpsradio Laren.

Voor de herdenking op 20 april hebben de leerlingen van scholengemeenschap Laar & Berg wederom een programma samengesteld dat recht doet aan de herinnering aan de vermoorde kinderen en stafleden van de Berg-Stichting. Dankzij de inzet van vrijwilligers is ‘De slag om de Berg-Stichting’ vertaald in het Engels. ‘The battle of the Berg Foundation’ is als e-book te bestellen op Bol.com.

Voorafgaand aan de herdenking zal ‘De slag om de Berg-Stichting’ als luisterboek te horen zijn op Dorpsradio Laren. Het tijdstip zal worden aangegeven op de website, www.dorpsradio.nl.  Oud Berg-Stichting bewoners Maurits Cohen en Femke Roos-Meijer, burgemeester Nanning Mol, Bloeme Keilson, auteurs Teun Koetsier en Ineke Hilhorst en andere bij het monument betrokkenen, zullen elk een hoofdstuk voorlezen.

Het luisterboek zal ook worden gepubliceerd op www.monumentbergstichting.nl.

Op de foto van links naar rechts: Ineke Hilhorst, Wim Keizer en Teun Koetsier.