Een jaar voorzitter

Het is al weer een jaar geleden dat ik de bestuurshamer van Bas Holshuijsen heb overgenomen. En de functie als voorzitter van de Historische Kring Laren bevalt me erg goed.

Dit artikel is afkomstig uit Kwartaalbericht 167 [2024-1]. Leden van de Historische Kring Laren ontvangen het kleurrijke glossy magazine 4 keer per jaar. U kunt hier lid worden. Losse nummers zijn à € 9,50 per stuk in de Lindenhoeve en bij Bruna en de Larense boekhandel te koop, zolang de voorraad strekt.

Column van de voorzitter: Mariëlle Bax

Dit is met name te danken aan de enthousiaste inzet van alle vrijwilligers van de Kring. Zij geloven in het belang om ervoor te zorgen dat de geschiedenis van ons mooie dorp Laren zichtbaar blijft en beschreven blijft worden. Dankzij hun goede en positieve hulp loopt de Kring op rolletjes en heerst er een gezellige sfeer. Ik kan dan ook beamen dat ‘vrijwilligers het cement van een instelling vormen’. Of zoals het motto van Jos Joosen: ‘Vrijwilligerswerk is wel vrijwillig, maar niet vrijblijvend.’

Jaarlijks verwelkomen wij nieuwe vrijwilligers, want helaas gebeurt het natuurlijk ook dat bestaande vrijwilligers na heel veel jaren geweldige inzet zich terugtrekken. Het afgelopen jaar hadden Jos Joosen, onze penningmeester, en onze ledenadministrateur Bert Wolda, besloten om zich terug te trekken uit hun functies. Gelukkig hebben we Nico Willard en Eric Snelders bereid gevonden om hun werk per 1 januari 2024 over te nemen. Jos en Bert hebben zich jaren hard ingezet voor de HKL. Eind 2008 nam Jos Joosen het financiële stokje over van Gerard Schouten. Tegelijkertijd werd Bert Wolda benoemd tot de ledenadministrateur. Samen begonnen ze aan een nieuw avontuur bij de Historische Kring en een nauwe samenwerking tussen de twee heren was geboren. Een ding stond vanaf het begin wel vast: als de één besloot om ermee te stoppen, dan zou de ander zich ook terugtrekken. Nu, 15 jaar later, is dat het geval. Elk kwartaal zaten ze samen om ervoor te zorgen dat het ledenbestand op orde was en dat elk lid een Kwartaalbericht kreeg, want Jos regelde de distributie van ons tijdschrift aan de wijklopers. En als een nieuw lid zich aanmeldde, ging Jos er persoonlijk langs om een pakketje met Kwartaalberichten af te leveren. Dit werd altijd zeer geapprecieerd door de nieuwe leden. Jos zal zeker gemist worden binnen het bestuur, waar hij veel voor heeft betekend en veel voor heeft gedaan naast het penningmeesterschap. Een beter bestuurslid is eigenlijk niet denkbaar. Gelukkig zal hij aanblijven als gastheer op de zaterdagmiddag!!

Het jaar 2024 zal voor de HKL in het teken staan van automatisering en digitalisering. Overal om je heen hoor je dat men ‘papier-vrij’ wil worden en dat, waar het mogelijk is, alles gedigitaliseerd moet worden. In het archief zijn we hier natuurlijk al veel langer mee bezig. De grote collectie foto’s, ansichtkaarten en bidprentjes wordt gedigitaliseerd. Maar het archief beschikt ook over krantenknipsels, teksten en andere documenten die ingescand moeten worden. Het is voor de toekomst van groot belang dat het gehele archief van de HKL digitaal toegankelijk wordt. Hoe leuk zal het zijn, als je thuis achter de computer zit en direct antwoorden kan vinden op je vragen die betrekking hebben op Laren, zijn historie, huizen en gebouwen en zijn voorouders. Een hele klus die niet in één jaar geklaard kan worden, maar we gaan er wel mee aan de slag.

En nu ligt weer het nieuwe Kwartaalbericht bij u op tafel, boordevol interessante verhalen, zoals over de gemakken van elektriciteit in Laren, een ludiek onderwerp ook voor deze tijd!! En ook over de molen, die het afgelopen jaar veel in het nieuws is geweest. In dit nummer echter schrijven Richard Keijzer en Teun Koetsier over hoe Laren 300 jaar geleden een molen kreeg. En wie meer wil weten over de geschiedenis van de lokale krant, Peter Vos staat stil bij 100 jaar Laarder Courant De BEL. Verder een verhaal over oud-burgemeester Naud van der Ven die meer dan twintig jaar burgervader was van ons dorp. Al met al weer interessante en uiteenlopende verhalen die met verschillende illustraties zijn omgetoverd tot mooi opgemaakte artikelen!! Ik wens u weer veel leesplezier. υ