Drukbezochte foto-presentatiesMarja van Hest en Frans Bierlaagh

Fotografe Marja van Hest en Frans Bierlaagh, o.a. penning- en ceremoniemeester van de Broederschap van Sint Jan, hielden zaterdagmiddag 23 maart drukbezochte fotopresentaties in de Lindenhoeve. Er waren ruim 45 toehoorders.

Dit artikel is afkomstig uit Kwartaalbericht 168 [2024-2]. Leden van de Historische Kring Laren ontvangen het kleurrijke glossy magazine 4 keer per jaar. U kunt hier lid worden. Losse nummers zijn à € 9,50 per stuk in de Lindenhoeve en bij Bruna en de Larense boekhandel te koop, zolang de voorraad strekt.

Marja presenteerde vol enthousiasme foto’s uit haar in september 2022 verschenen boek ‘Laren, in Herfst Winter, Lente of Zomertooi altijd schitterend mooi…’ Het idee zo’n uitgebreid fotoboek te maken ontstond in de coronatijd. Marja, geboren in het voorste gedeelte van de Lindenhoeve waar nu een makelaar zit, vertelde dat in haar boek foto’s uit 206 straten staan. Zij liet een selectie zien, voldoende om bij veel mensen kreten van herkenning te ontlokken.

Na de straten kwam zij met foto’s van 19 beelden, met toelichting, sommige niet zo bekend, omdat ze wat achteraf staan of verborgen achter struikgewas. Na de beelden liet zij 20 monumenten zien, waaronder de Mauvepomp en de Van Wulfenbank. Maar ook de borden van de kunstroute van Singer, waarvan er 9 in Laren en 9 in Blaricum staan, en de borden van de Stichting Oude Landbouwgewassen bij de enghrestanten.

Persoonlijke tocht

Frans Bierlaagh nam de aanwezigen mee in het Laren van zijn jeugd, te beginnen met een afbeelding van zijn geboortehuis, tegenover het oude gemeentehuis. Het werd een levendig gebrachte, persoonlijke tocht langs bakkerijen (zijn opa en vader waren bakker), bankgebouwen (Frans werkte bij de Rabobank), huizen waar hij gewoond heeft en tot slot diverse winkels waarvan er in Laren opvallend veel dierennamen hadden of hebben: banketbakker Konijn, slager Koekkoek, sigaren van De Haas, poffertjes van De Haan en groenten van Van Mossel. Patat was tot voor kort van Beo, maar dat betekent ‘Brink en omstreken’.

Nieuwe achterwand

Na de lezingen, toen het scherm was opgetrokken, was voor het eerst ook de nieuwe door Hans Schaapherder vormgegeven achterwand in de Lindenhoeve te zien. Bij de tentoonstelling over 100 jaar Larense Mixed Hockey Club was al een wand gemaakt met foto’s van de jubilerende club. Deze is nu vervangen door foto’s met afbeeldingen van het oude Laren. Uitgangspunt is de plattegrond van Laren waarin de Coeswaerde centraal staat en waar vandaan in noordelijke, oostelijke, zuidelijke en westelijke richting de kenmerkende straten en/of gebouwen zijn gesitueerd (min of meer). De cirkels staan voor de cohesie van het dorp. Details en voor de dorpsgeschiedenis belangrijke personen draaien als planeten om de kern heen.