Drie Stolpersteine gelegd in juni

Op woensdag 5 juni zijn er in Laren drie nieuwe Stolpersteine (struikelstenen) gelegd: twee bij het adres Leemkuil 11 en één bij Neuhuijsweg 1. De twee bij Leemkuil 11 zijn ter herinnering aan Jantje Geertruida (Jenny) Wolf-Levit (1916-1943) en haar man Emile Wolf (1916-1943). Op Neuhuijsweg 1 zat hun (schoon)moeder Sara Levit-Bargeboer (1890-1943) ondergedoken.

Dit artikel is afkomstig uit Kwartaalbericht 169 [2024-3]. Leden van de Historische Kring Laren ontvangen het kleurrijke glossy magazine 4 keer per jaar. U kunt hier lid worden. Losse nummers zijn à € 9,50 per stuk in de Lindenhoeve en bij Bruna en de Larense boekhandel te koop, zolang de voorraad strekt.

In Kwartaalbericht 156 (2021-2) publiceerden wij een artikel van Ron van den Berg over deze drie personen en twee anderen, Bernhard Rosenbaum en Ietske Hoeksema, die in de nacht van 13 op 14 juni 1943 werden opgepakt. Het artikel is ook te lezen op onze website.

Aanbrengen van struikelstenen in Laren is een initiatief van de Stichting Stolpersteine Laren/Blaricum, opgericht door Ed Spetter en Alex Oostvogel (stolpersteinelaren@gmail.com). Wie een struikelsteen wil aanvragen, kan mailen naar dit adres. De Stichting werkt aan een lijst van te plaatsen struikelstenen. Totaal zijn er nu 34 struikelstenen in Laren gelegd: 29 bij de parkeerplaats naast Singer ter herinnering aan de onderduikers van pension De Hoeve, 2 bij Neuhuijsweg 10 voor E. en J. Querido en de bovenvermelde drie. υ