Betrokkenheid & inspiratie

Wat mij in mijn eerste maanden als voorzitter is opgevallen, is de enorme betrokkenheid van onze dorpsgenoten. Dat is zichtbaar bij het Monument voor de Joodse kinderen, dat 20 april is onthuld. Met donaties en een benefietdiner is de realisatie van het monument mede mogelijk gemaakt.

Bas ­Holshuijsen, voorzitter

Een minder zichtbaar initiatief is het opfrissen en schoonmaken van de Lindenhoeve, in het kader van NLdoet. Daags voor bedoelde dag ontstond het idee om de Lindenhoeve onder handen te nemen en spontaan meldden zich vrijwilligers met helpende handjes. Vele handen maken licht werk en gezamenlijk iets doen kan nog leuk en gezellig zijn ook.
Ook de bezoekers van de Lindenhoeve zijn betrokken bij de geschiedenis van Laren. Zo sprak ik afgelopen weekend een heer uit Brussel, die in Laren is opgegroeid. Een geamuseerd gesprek volgde en meneer besloot direct lid te worden. Verder mochten wij diverse, fraaie schenkingen ontvangen. Daarvoor zijn wij dankbaar en het is onze ambitie om in het Kwartaalbericht meer aandacht te besteden aan schenkingen, waar vaak een leuk verhaal achter zit.

Betrokkenheid zie ik ook bij de organisatie van de INmarkt 2017 – dat bestaat uit een evenement voor vrijwilligers, de Open Monumentendag en de Informatiemarkt. De opening op 10 september van het nieuwe Singer Theater is mede aanleiding om in breder verband te kijken, hoe we er samen een mooi dorpsfeest van kunnen maken. In die overleggen zie je niet alleen een enorme betrokkenheid van vrijwilligers, maar ook van professionals. Ik vind die betrokkenheid inspirerend en het is mijn ambitie nog meer mensen te betrekken bij Laren en haar verleden. Om die reden geef ik zelf bij gelegenheden graag een lidmaatschap van de Historische Kring Laren cadeau aan vrienden en familie.

Zoals ik in mijn eerste column schreef, was er nog geen concrete planning voor dit jaar en daar zijn wij druk mee doende. Te beginnen met een tentoonstelling over de erfgooiers. Daarbij worden we geholpen door Stichting Stad en Lande van Gooiland, van wie wij informatieve banners tentoon hebben gesteld in de Lindenhoeve. Ondertussen zijn we de archieven in gedoken om tot een mooie tentoonstelling te komen die officieel zal worden geopend door Anton Kos, op zaterdag 20 mei a.s. om 11:00 uur met een inloop vanaf 10:30 uur. U bent van harte welkom!

In het weekend van 20 en 21 mei zal Hanny van der Zwaan-Wijchers – in het kader van de Atelierroute Laren – haar kunst exposeren in de Lindenhoeve. In verband hiermee is de Lindenhoeve dan open van 10:30 tot 17:00 uur. Het belooft een mooi weekend te worden: wij kijken er naar uit.