Achterlaten & vooruitkijken

Met de geschiedenis van Laren wordt hij altijd in een adem genoemd: Ernst Wortel. Met passie voor Laren spande hij zich actief in voor het dorp, ook om de geschiedenis en tradities van Laren levendig te houden. Dat laatste deed Ernst onder andere door publicaties in de Laarder Courant de Bel en ons Kwartaalbericht, het houden van tentoonstellingen en het verzorgen van voordrachten.

Bas Holshuijsen

In verband hiermee kreeg hij in april 2015 de ‘Schaap-met-de-vijf-poten-erepenning’ van de Historische Kring Laren uitgereikt. Met zijn overlijden is Ernst Wortel onderdeel geworden van de geschiedenis van Laren. Door die geschiedenis te bestuderen en etaleren, houden we ook de herinnering aan Ernst Wortel levend. Op pagina 6 t/m 9 vind u ons eerbetoon aan Ernst dat we samenstelden uit zijn persoonlijke foto’s. Met grote dank aan de familie Wortel die ons hun familie-albums ter inzage gaven. Op pagina 10 kunt u ons ‘In Memoriam’ lezen.

Wie we ook zullen missen is Elbert Roest, die ruim vijftien jaar onze burgemeester is geweest. Hij wordt in september burgemeester van Bloemendaal. Persoonlijk ben ik Elbert dankbaar dat hij mijn vrouw Joyce, nieuwkomer in het dorp, het gevoel van thuiskomen heeft gegeven met zijn vocale optreden bij de intocht van Sinterklaas.
Historisch relevanter is dat Elbert Roest een zichtbare voetafdruk achterlaat in Laren met zijn betrokkenheid bij het Monument voor de Joodse kinderen en de publicaties over de Berg-Stichting. Wij wensen Elbert en zijn vrouw heel veel geluk en succes in Bloemendaal.

De komende zomermaanden staan er veel leuke, vertrouwde dorpse zaken op de agenda. Volgens traditie viert S.O.L.L. (Stichting Oude Landbouwgewassen Laren) het Oogstfeest op de akker aan de Drift, op zondag 27 augustus van 13.00-16.00 uur. Diverse lokale verenigingen en ambachten zullen aanwezig zijn, waaronder de HKL. De folkloristische dansgroep De Klepperman van Elleven zal optreden. De leden van de dansgroep dragen traditionele kostuums en sieraden van de katholieke boer en boerin van omstreeks 1900 uit Laren en omgeving. Kom vooral gezellig langs!

Het weekend van 8, 9 en 10 september staat in het teken van het dorpsfeest: de INmarkt 2017. Op vrijdag 8 september biedt de gemeente Laren de jaarlijkse vrijwilligersavond aan, om de vrijwilligers uit het dorp te bedanken voor hun inzet. De avond wordt gehouden in het Brinkhuis, Brink 29 te Laren. Alle vrijwilligers van Laren zijn welkom en ik hoop van harte dat zij ingaan op de uitnodiging van de gemeente. Aanmelden kan via VTHBEL@versawelzijn.nl.

Open Monumentendag, zaterdag 9 september, staat in het teken van het thema Boeren, burgers en buitenlui. In dat kader organiseert de HKL, samen met de Historische Kringen Blaricum en Eemnes, een fietstocht langs bezienswaardigheden en monumenten in de BEL-gemeenten. De fietsroute is die dag van 10.00 tot 16.00 uur verkrijgbaar in de Lindenhoeve.

Zondag 10 september organiseert Versa Welzijn de informatiemarkt. Deze markt markeert de start van het culturele, sportieve en recreatieve seizoen van Laren. Meer dan dertig Larense/Gooise verenigingen en organisaties presenteren zich van 13.00 tot 16.30 uur op de activiteiten­markt met een stand, optreden of activiteit. De markt zal verspreid staan langs een leuke route door het dorp. Zo zijn er presentaties rondom de Coesweerd, de vijver op de Brink, op het grasveld bij de Johanneskerk (Naarderstraat) en zijn er kramen en activiteiten in en bij Singer Laren. Wat deze dag bijzonder feestelijk maakt is dat er koop­zondag is en vooral dat Singer Laren de opening viert van het nieuwe theater en de nieuwe entree voor het museum, theater en beeldentuin. Om die reden trakteert Laren Jazz  de bewoners van Laren op twee optredens van Edsilia Rombley, van 13.00-14.00 uur en van 15.00-16.00 uur. Als u voor 2 kaarten in aanmerking wilt komen, dan kunt u zich voor 29 augustus inschrijven voor een loting via www.larenjazz.nl.

Op vrijdag 29 september zal Sander Koopman een voordracht houden in de Lindenhoeve. Inloop vanaf 19.00 uur en aanvang om 19:30 uur. Sander Koopman is voorzitter van archeologievereniging AWN Naerdinck­lant en houdt zich bezig met onderzoek naar de regionale geologie en archeologie. Kom luisteren naar de landschappelijke en archeologische historie van uw dorp en maak kennis met de rijkdom van het bodemarchief!

Column van de voorzitter