Peter Pech aangenaam!

Enige tijd geleden stond ik aan de Zevenenderdrift op de bus te wachten. Het zou nog een poos duren voordat de bus kwam, dus wandelde ik wat heen en weer. Ik keek naar de huizen aan de Zevenenderdrift en realiseerde me dat daar ooit Jan Hahn heeft gewoond.

Dit artikel is afkomstig uit Kwartaalbericht 161 [2022-3]. Leden van de Historische Kring Laren ontvangen het kleurrijke glossy magazine 4 keer per jaar. U kunt hier lid worden. Losse nummers zijn à € 9,50 per stuk in de Lindenhoeve en bij Bruna te koop, zolang de voorraad strekt.

Tekst: Bep (G.L.) De Boer

Jan Hahn was de eerste cabaretier die ik zag. Ik ging met mijn vader in de jaren 1950/51 naar de toen Larense bioscoop, het Lumièretheater aan de Eemnesserweg en zag daar een optreden van Jan Hahn, beter bekend onder zijn artiestennaam Peter Pech. Het was voor mij als jochie een wonderlijke vertoning. Het doek ging open en daar stond een man in zijn eentje op het podium. Hij zei niets en de hele zaal zat te grinniken totdat hij met luide stem zei: “Peter Pech!” en de hele zaal brulde “aangenaam!”. Het werd wel een leuke avond, hoewel ik van sommige opmerkingen van hem niet veel begreep.

Hij zong ook nog een liedje en dat heb ik lang onthouden;

Als Pech ben ik geboren
en Peter moet ervoor.
Als Peter Pech de eerste
ga ik het leven door.
Ieder mens heeft wel eens een boffie,
maar hoe ik het plooi of leg,
als ik nog eens een boffie heb,
is het toch een bof met Pech.

En wat er verder die avond werd verteld weet ik niet meer. Later ontdekte ik dat Jan Hahn een inwoner van Laren was. Hij woonde aan de Zevenenderdrift 76.

Jan Hahn werd op 16 februari 1902 in Amsterdam geboren als Jan Hendrik Hahn. Hij was cabaretier en was gehuwd met Anna W. Vocht (1897-1993). Onder de naam Peter Pech heeft hij een reeks van jaren successen geboekt bij optredens in het land en voor de radio. Later kwam hij ook op televisie; zo zong hij in het TV-programma van Wim Ibo een lied van Grieg.

Jan Hahn had een grote voorliefde voor zang en nam ook regelmatig zanglessen bij mevrouw Thomsen aan de Molenaar.

Hij overleed op 21 november 1963 in het St. Jansziekenhuis in Laren en werd begraven op de Algemene begraafplaats in Laren.

Op YouTube kunt u naar het liedje van Peter Pech luisteren – Als Pech ben ik Geboren: https://youtu.be/qbI0EJ4FGZI

Bronnen: Laarder Courant De Bel van 22-11-1963; Algemene begraafplaats; Wikipedia.