Traditie en Nostalgie

Traditie en Nostalgie zijn woorden die nauw verbonden zijn met de Historische Kring Laren. Wij proberen als Kring de geschiedenis van Laren levend te houden en tradities en nostalgie te waarborgen. Door dit te bewerkstelligen, proberen we ook steeds weer bijzondere evenementen te organiseren.

Dit artikel is afkomstig uit Kwartaalbericht 169 [2024-3]. Leden van de Historische Kring Laren ontvangen het kleurrijke glossy magazine 4 keer per jaar. U kunt hier lid worden. Losse nummers zijn à € 9,50 per stuk in de Lindenhoeve en bij Bruna en de Larense boekhandel te koop, zolang de voorraad strekt.

Column van de voorzitter: Mariëlle Bax

Een goed voorbeeld hiervan vond plaats op zaterdag 8 juni toen de ruim honderdjarige stoomwals van voormalig wegenbouwbedrijf Hogenbirk bij de Historische Kring Laren te zien was. Hoe bijzonder om te zien dat deze oude wals nog steeds functioneert en er top uitziet. Dit komt dankzij een groep vrijwilligers die deze wals in beheer heeft en steeds goed blijft onderhouden. Tegelijkertijd konden mensen binnen een eenmalige digitale fotopresentatie bekijken over de fa. Gebr. Hogenbirk. Leuk om te zien dat ook oud-werknemers van Hogenbirk hierop afkwamen. Verder complimenten voor Thijmen van der Zwaan die dit heeft weten te organiseren in samenwerking met Marjet de Leeuw. En zoals u op de foto ziet, mocht ik zelf ook nog even achter het stuur zitten.

Nostalgie is belangrijk voor inwoners binnen en buiten het dorp. Om dit levend te houden, hadden we vast een oproep geplaatst die ook in dit nummer staat: beschrijf welke Larense straat, weg of laan je het meeste aanspreekt. Daaruit kwam dat een aantal mensen de straat kozen waar ze zijn opgegroeid of lang hebben gewoond. Straten in ons bijzondere dorp zijn niet alleen mooi en charmant, maar hebben vaak een emotionele waarde door een herinnering, een verhaal of door een straatnaam. In dit nummer schrijft Bep de Boer over het Rozenlaantje en andere bloemenstraten. Als ik door het dorp loop of fiets, besef ik hoe belangrijk het is dat we als inwoners, de oude boerderijen en huizen moeten koesteren, want dat maakt ons dorp zo bijzonder en authentiek.

Een mooi voorbeeld hiervan is de Larense molen, woning en loods, die zoals iedereen weet nu verkocht is. De molen blijft uiteraard wekelijks draaien onder begeleiding van de molenaars Hans Calis en zijn nicht Sylvana. Maar na ongeveer driehonderd jaar is de familie Calis geen eigenaar meer.

Een andere oude traditie binnen ons dorp is het volkstuinieren, met mogelijkheden aan de Ruiterweg en de Gooiergracht. In dit Kwartaalbericht besteden we aandacht aan de volkstuindersvereniging die dit jaar 35 jaar bestaat. De traditie van het verbouwen van groenten op deze gronden gaat terug tot 1850. De gebroeders De Leeuw die aan de Ruiterweg woonden, gebruikten de gronden achter hun huisjes om groenten en fruit te verbouwen om op deze wijze hun familie te voorzien van voedsel. Fiets of wandel er een keer langs, want tot op de dag van vandaag wordt er nog vol enthousiasme in deze moestuinen getuinierd.

Een artikel dat hier mooi op aansluit, is het verhaal van Peter Vos over zijn oude buurt. De zogenoemde ‘Erfgooiers-woningen’ hadden een inpandig stalletje en hun tuinen waren groot, zodat ze daar hun eigen voedsel konden verbouwen. In deze wijk, rondom de Smeekweg en het Klooster, staan huizen waar hele generaties zijn opgegroeid. Zo woont er aan het Klooster al sinds bijna 100 jaar dezelfde familie.

Elize van der Werff had een boeiend gesprek met Koen van Amersfoort, over de garage die door zijn opa Koen in 1912 begonnen is en die 93 jaar, tot 2005, bestaan heeft, met drie Koenen van Amersfoort.

Al met al weer vele bijzondere verhalen die de geschiedenis van Laren verrijken en in stand houden. En zoals ik begon: traditie en nostalgie zijn nauw verbonden met ons bijzondere Laren. Ik wens u weer veel leesplezier toe! υ