450 jaar: Herdenking burgermoord en brandstichting in 1572 in Naarden

Op 1 december 1572 moordden Spaanse soldaten de mannelijke bevolking van Naarden uit, maltraiteerden en verkrachtten zij vrouwen en staken zij de stad in brand. Deze gruwelijkheden aan het begin van de Tachtigjarige Oorlog worden op 1 december 2022 herdacht in de Grote Kerk van Naarden. Op het programma staan o.a. een lezing van dr. Henk Michielse, voorzitter Werkgroep Naarden 1572, met de titel ‘Naarden 1 december 1572: de stad, de mensen, de ramp’. Prof. Dr. Judith Pollman vertelt over ‘Naarden 1572 & de Opstand in de Nederlanden’ en dr. Raymond Fagel over kapitein Romero als gezicht  van de ‘Spaanse vijand’. De avond eindigt met de presentatie van het boek ‘Naarden 1572 & de Opstand in de Nederlanden’. Wie de herdenking wil bijwonen kan zich aanmelden via www.gooisemeren.nl/geboortevannederland. Inloop vanaf 19.00 uur, opening 19.30 uur, sluiting 22.30 uur. De kosten bedragen € 5 (incl. koffie/thee bij ontvangst en een drankje na).

Dit artikel is afkomstig uit Kwartaalbericht 162 [2022-4]. Leden van de Historische Kring Laren ontvangen het kleurrijke glossy magazine 4 keer per jaar. U kunt hier lid worden. Losse nummers zijn à € 9,50 per stuk in de Lindenhoeve en bij Bruna te koop, zolang de voorraad strekt.