Ferry-Oversteegenhof

De Ferry-Oversteegenhof is een zijweg van de Lingenskamp. Het is een doodlopende weg, en zoals de naam al aangeeft, een hof.

Dit artikel is afkomstig uit Kwartaalbericht 154 [2020-4]. Leden van de Historische Kring Laren ontvangen het kleurrijke glossy magazine 4 keer per jaar. U kunt hier lid worden. Losse nummers zijn à € 4 per stuk in de Lindenhoeve te koop, zolang de voorraad strekt.

Bep (G.L.) De Boer

Ferry werd op  20 juni 1905 te Amsterdam geboren als zoon van een borstelmaker. In 1908 vertrok de familie uit Amsterdam en woonde achtereenvolgens in Velsen en Santpoort. Na zijn huwelijk met Henriëtte Olderboerrigter ging hij in Eindhoven wonen waar zij een groentezaak hadden, die in de crisistijd moest worden opgeven. Het stel vertrok in 1933 naar Laren waar ze de Gooische stoomtram uitstapten bij de halte Haenwijck, bij de St. Janstraat. Het was juni en alles stond in bloei, Ferry was op slag verliefd op het dorp.

In de Tweede Wereldoorlog was Ferry actief in het verzet. Na de bevrijding kwam Ferry namens enkele verzetsgroepen in de ‘noodraad’ en een jaar later vertegenwoordigde hij, samen met de onderwijzeres Van Uden-van de Woestijne de CPN (Communistische Partij Nederland) in de gemeenteraad. In 1949 kwam hij met de CPN in conflict over een verkoopkwestie. Maar Oversteegen had meer pijlen op zijn boog. Hij was secretaris van de Bouwvakarbeidersbond en voorzitter van de plaatselijke afdeling NVV (Ned. Verbond van Vakverenigingen). In 1967 was hij initiatiefnemer van de Larense Feestweek. Ook was hij actief in verschillende verenigingen. Zo was hij voorzitter van het jeugdbestuur van LFC (Larense Football Club) en medewerker van Ons Genoegen. Ook was hij oprichter van de plaatselijke politieke partij ‘Werkers Akkoord’ waarvan hij fractievoorzitter was in de Larense gemeenteraad. Ferry Oversteegen was gemeenteraadslid van 3 september 1974 tot 30 mei 1979. Ook gaf hij blokfluitles aan een aantal kinderen op woensdagmiddag. Onze jongste dochter Joke was één van hen.

Op de foto zien we hem op de trap van het voormalige politiebureau (nu restaurant ‘Gooische Kip’, voorheen ‘Vida’ en daarvoor ‘De Prinsemarij’). Het was één van de successen van zijn partij: het behoud van de stenen trap.

Ferry Oversteegen overleed op 15 mei 1980 op 75-jarige leeftijd. Hij werd gecremeerd te Utrecht.

Bronnen, Laarder Courant De Bel 1977, 1979.